وبلاگ شخصی احسان فردآقایی

وبلاگ شخصی احسان فردآقایی

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

به نظرم اسم شبکه های اجتماعی رو باید گذاشت: «شبکه های اجفرادی»..........

چون هرچی ادم به این شبکه ها و گروه ها و فضاهای مجازی مبتلا میشه، روز به روز زندگی اش انفرادی تر میشه....!!!!!!

و اما کلیاتی در خصوص ماهیت این شبکه ها:

شبکه‌های اجتماعی
هر فردی در درون خود، دو گرایش و میل کلی دارد. گرایش و حرکت به سوی فطرت بشری و گرایش به حرکت در مسیر امیال نفسانی.
خداوند حکیم هر یک از این دو گرایش را با توجه به نیازهای انسان برای ادامه زندگی، در تمام افراد قرار داده است. هر فرد این فرصت را دارد تا هر یک از این امیال را در مسیر صحیح خود به حرکت در آورد.
میل به زندگی جمعی و حضور در اجتماع انسانی از گرایشات فطری افراد است. انسان موجودی اجتماعی است. او دوست دارد در جمع حضور داشته باشد و کارها را به صورت جمعی به سرانجام رساند. اساساً انسان نیاز به حضور در اجتماع دارد، چرا که بسیاری از توانمندی‌ها و استعدادهای او با حضور در جمع و شرکت در اجتماعات گوناگون شکوفا می‌شود.
خانواده، اقوام، مدرسه، روستا، شهر و ... هر یک به نحوی به این نیاز فطری بشریت، پاسخ می‌دهند.
دین مترقی اسلام نیز به این گرایش فطری بسیار توجه کرده است. در اسلام غالب اعمال، اگر به صورت جمعی انجام شود بیشتر مورد توجه خداوند قرار خواهند گرفت.
اگرچه تا سال 2006 کسی گمان نمی‌کرد که اینترنت، به واسطه شبکه‌های اجتماعی مجازی بتواند اجتماعات سنتی را تحت تأثیر خود قرار دهد، اما به تدریج این میهمان ناخوانده، آرام آرام وارد خانه‌ها شد. پس از تحول در اینترنت و ارتقای فناوری آن به «وب 2»، سرعت فتح خانه‌ها شتاب بیشتری گرفت و با ورود نرم افزارهای ارتباطی، همانند سونامی به تمام اجتماعات سنتی نفوذ و در برخی موارد جایگزین آن شد.ش


انواع شبکه‌های اجتماعی
همانگونه که بیان شد، شبکه ارتباطی و اجتماعی انسان‌ها را می‌توان به دو گروه کلی حقیقی و مجازی تقسیم کرد. گروه اول فواید و ثمرات خود را در طول تاریخ بشریت به اثبات رسانده و کسی در اهمیت آن تردیدی ندارد. اما گروه دوم به عنوان مجموعه جدید فناوری ارتباطات، هنوز برای بسیاری گنگ، مبهم و ناشناخته است و بسیاری بدون توجه به تبعات آن، یک دل و نه صد دل عاشق سینه چاک آن گشته‌اند.
جهت روشن شدن موضوع، ابتدا باید به تعریف چنین شبکه‌هایی پرداخت.


تعریف شبکه‌های اجتماعی مجازی
شبکه‌های اجتماعی مجازی، مجموعه ای متشکل از انسان‌ها و روابط بین آن‌ها است. در این شبکه‌ها به انسان‌ها نقاط و یا گره (nodes) و به ارتباط بین آن‌ها، یال (link) می گویند.


انواع شبکه‌های اجتماعی مجازی
شبکه‌های اجتماعی به صورت‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند. بر اساس روش جدید تقسیم بندی، در حال حاضر شش نوع شبکه اجتماعی در جهان وجود دارد؛ شبکه‌های اجتماعی متن محور ، فیلم محور ، تصویرمحور ، موضوع محور ، مخاطب محور و تلفیقی شش نوع شبکه اجتماعی موجود در جهان هستند.
شبکه‌های اجتماعی گروه آخر، در حال حاضر با مقبولیت بسیار زیادی روبرو هستند بگونه ای که امروز نام برنامه‌های ارتباطی مانند وایبر ، واتس‌اپ ، لاین ، تانگو ، تلگرام و بی‌تاک نام‌هایی آشنا در دنیا محسوب می‌شوند. خرید برنامه ارتباطی واتس‌اپ توسط فیسبوک به ارزش 19 میلیارد دلار در سال 2014 میلادی نشان از اهمیت و ارزش این نوع از شبکه‌های ارتباطی است.


شبکه اجتماعی یا شبکه ضد اجتماعی
ورود برنامه‌های ارتباطی با نام شبکه های اجتماعی به حریم زندگی اجتماعی، موجب دور شدن انسان‌ها از یکدیگر شد. و در کمال تأسف، این دوری بیشتر در خانواده‌ها اتفاق افتاد.
امروزه سازوکارهای مختلف اجتماعی(خانه، نظام‌های آموزشی، دستگاه‌های فرهنگی و از همه مهم‌تر فضای مجازی)، انسان را به سمتی رهنمود می کند که تفرّد و تنهایی او بیشتر شود. ساختار این روند به‌گونه‌ای است که در نقشه تِرِند گذاری که در سال 2010 منتشر شد، تفرّد به ‌عنوان یکی از 13 مگاترند آینده در بازه زمانی 2010 تا 2015 معرفی‌شده است.
یعنی پیش‌بینی می‌شود که در سال 2015 (سالی که اکنون در آن به سر می‌بریم) اکثر انسان‌ها دارای زندگی فردی همراه با دنیاهایی متفاوت از یکدیگر باشند. در این زندگی اگرچه خانواده وجود دارد، اما پدر، مادر و فرزند زیر یک سقف هستند اما.... جهت مطالعه به ادامه مطلب بروید:

  • احسان فردآقایی