وبلاگ شخصی احسان فردآقایی

وبلاگ شخصی احسان فردآقایی

شبکه های اجفرادی....!!!!!!!!

شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۰ ق.ظ

به نظرم اسم شبکه های اجتماعی رو باید گذاشت: «شبکه های اجفرادی»..........

چون هرچی ادم به این شبکه ها و گروه ها و فضاهای مجازی مبتلا میشه، روز به روز زندگی اش انفرادی تر میشه....!!!!!!

و اما کلیاتی در خصوص ماهیت این شبکه ها:

شبکه‌های اجتماعی
هر فردی در درون خود، دو گرایش و میل کلی دارد. گرایش و حرکت به سوی فطرت بشری و گرایش به حرکت در مسیر امیال نفسانی.
خداوند حکیم هر یک از این دو گرایش را با توجه به نیازهای انسان برای ادامه زندگی، در تمام افراد قرار داده است. هر فرد این فرصت را دارد تا هر یک از این امیال را در مسیر صحیح خود به حرکت در آورد.
میل به زندگی جمعی و حضور در اجتماع انسانی از گرایشات فطری افراد است. انسان موجودی اجتماعی است. او دوست دارد در جمع حضور داشته باشد و کارها را به صورت جمعی به سرانجام رساند. اساساً انسان نیاز به حضور در اجتماع دارد، چرا که بسیاری از توانمندی‌ها و استعدادهای او با حضور در جمع و شرکت در اجتماعات گوناگون شکوفا می‌شود.
خانواده، اقوام، مدرسه، روستا، شهر و ... هر یک به نحوی به این نیاز فطری بشریت، پاسخ می‌دهند.
دین مترقی اسلام نیز به این گرایش فطری بسیار توجه کرده است. در اسلام غالب اعمال، اگر به صورت جمعی انجام شود بیشتر مورد توجه خداوند قرار خواهند گرفت.
اگرچه تا سال 2006 کسی گمان نمی‌کرد که اینترنت، به واسطه شبکه‌های اجتماعی مجازی بتواند اجتماعات سنتی را تحت تأثیر خود قرار دهد، اما به تدریج این میهمان ناخوانده، آرام آرام وارد خانه‌ها شد. پس از تحول در اینترنت و ارتقای فناوری آن به «وب 2»، سرعت فتح خانه‌ها شتاب بیشتری گرفت و با ورود نرم افزارهای ارتباطی، همانند سونامی به تمام اجتماعات سنتی نفوذ و در برخی موارد جایگزین آن شد.ش


انواع شبکه‌های اجتماعی
همانگونه که بیان شد، شبکه ارتباطی و اجتماعی انسان‌ها را می‌توان به دو گروه کلی حقیقی و مجازی تقسیم کرد. گروه اول فواید و ثمرات خود را در طول تاریخ بشریت به اثبات رسانده و کسی در اهمیت آن تردیدی ندارد. اما گروه دوم به عنوان مجموعه جدید فناوری ارتباطات، هنوز برای بسیاری گنگ، مبهم و ناشناخته است و بسیاری بدون توجه به تبعات آن، یک دل و نه صد دل عاشق سینه چاک آن گشته‌اند.
جهت روشن شدن موضوع، ابتدا باید به تعریف چنین شبکه‌هایی پرداخت.


تعریف شبکه‌های اجتماعی مجازی
شبکه‌های اجتماعی مجازی، مجموعه ای متشکل از انسان‌ها و روابط بین آن‌ها است. در این شبکه‌ها به انسان‌ها نقاط و یا گره (nodes) و به ارتباط بین آن‌ها، یال (link) می گویند.


انواع شبکه‌های اجتماعی مجازی
شبکه‌های اجتماعی به صورت‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند. بر اساس روش جدید تقسیم بندی، در حال حاضر شش نوع شبکه اجتماعی در جهان وجود دارد؛ شبکه‌های اجتماعی متن محور ، فیلم محور ، تصویرمحور ، موضوع محور ، مخاطب محور و تلفیقی شش نوع شبکه اجتماعی موجود در جهان هستند.
شبکه‌های اجتماعی گروه آخر، در حال حاضر با مقبولیت بسیار زیادی روبرو هستند بگونه ای که امروز نام برنامه‌های ارتباطی مانند وایبر ، واتس‌اپ ، لاین ، تانگو ، تلگرام و بی‌تاک نام‌هایی آشنا در دنیا محسوب می‌شوند. خرید برنامه ارتباطی واتس‌اپ توسط فیسبوک به ارزش 19 میلیارد دلار در سال 2014 میلادی نشان از اهمیت و ارزش این نوع از شبکه‌های ارتباطی است.


شبکه اجتماعی یا شبکه ضد اجتماعی
ورود برنامه‌های ارتباطی با نام شبکه های اجتماعی به حریم زندگی اجتماعی، موجب دور شدن انسان‌ها از یکدیگر شد. و در کمال تأسف، این دوری بیشتر در خانواده‌ها اتفاق افتاد.
امروزه سازوکارهای مختلف اجتماعی(خانه، نظام‌های آموزشی، دستگاه‌های فرهنگی و از همه مهم‌تر فضای مجازی)، انسان را به سمتی رهنمود می کند که تفرّد و تنهایی او بیشتر شود. ساختار این روند به‌گونه‌ای است که در نقشه تِرِند گذاری که در سال 2010 منتشر شد، تفرّد به ‌عنوان یکی از 13 مگاترند آینده در بازه زمانی 2010 تا 2015 معرفی‌شده است.
یعنی پیش‌بینی می‌شود که در سال 2015 (سالی که اکنون در آن به سر می‌بریم) اکثر انسان‌ها دارای زندگی فردی همراه با دنیاهایی متفاوت از یکدیگر باشند. در این زندگی اگرچه خانواده وجود دارد، اما پدر، مادر و فرزند زیر یک سقف هستند اما.... جهت مطالعه به ادامه مطلب بروید:   هرکدام زندگی جداگانه ای دارند.


چند سؤال در مورد شبکه‌های اجتماعی
با توجه به ضرورت توجه جدی به برنامه‌های شبکه اجتماعی، چند سؤال پیش روی هر پژوهشگر منصفی قرار می‌گیرد. سوال هایی که شاید ترجیح بدهیم به آن پاسخ ندهیم! این سؤال‌ها عبارت است از:
1. چرا کشور ما در زمینه‌های گوناگون مانند نفت، اقتصاد، بانکداری، کشتیرانی، انرژی هسته‌ای، علم و فن‌آوری و ... تحریم است اما در حوزه ارتباطات و به ویژه شبکه‌های اجتماعی تحریم نمی‌شود؟ به این مثال‌ها توجه کنید:
• شرکت گوگل ما را در فروشگاه نرم‌افزاری خود به نام پلی استور در سیستم‌عامل اندروید تحریم می‌کند اما در شبکه اجتماعی‌اش بانام گوگل پلاس و یوتیوب تحریم نمی‌کند!
• شرکت مایکروسافت ما را در سیستم‌عامل ویندوز تحریم می‌کند حتی درصورتی‌که ویندوز، نسخه اصلی باشد و هزینه آن توسط کاربر پرداخت شود، اجازه به‌روزرسانی ویندوز داده نمی شود اما همین شرکت در شبکه اجتماعی خود بانام اسکایپ نه‌تنها ما را تحریم نمی‌کند بلکه بیش از 10 گیگابایت فضای رایگان برای ذخیره اطلاعات به ما هدیه می‌کند!


2. چرا برخی شبکه‌های اجتماعی درحالی‌که هیچ منبع درآمدی مانند تبلیغات ندارند به‌طور رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرند؟
• وایبر، تلگرام، واتس‌اپ و ... در برنامه خود تبلیغ نمی‌کنند. فروش شکلک‌ها نیز با هزینه‌های فراوان این برنامه‌ها ناسازگار است. بنابراین به چه علت این برنامه‌ها به‌طور رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد؟
• اپراتور واتس اپ در اسفند 1392، توسط یک فرد صهیونیست مارک زاکربرگ (مدیرعامل فیس‌بوک) به قیمت 19000,000,000 دلار خریداری شد!!!. مالکان این برنامه به چه علت با صرف هزینه‌های سرسام‌آور برای تهیه زیرساخت‌های مناسب، حقوق مکفی برای کارمندان و برنامه نویسان و هزاران هزینه دیگر، آن را رایگان در اختیار کاربران قرار می‌هند؟


سوابقی تلخ در قبال دریافت خدمات رایگان
به بطور قطع و یقین زرسالاران اقتدار طلب به هیچ عنوان دوست ندارند ایران اسلامی در هیچ زمینه ای پیشرفت کند. آنان از هر کوششی مانند تحریم علمی، ترور دانشمندان، اخراج دانشجویان از دانشگاه‌های خارج از کشور در برخی رشته‌های علمی حساس و ... دریغ نمی‌کنند. مقام معظم رهبری مدظله العالی در این زمینه می‌فرمایند:
«درباره‌ مسأله‌ علم و تحقیق باید بگویم که عمده‌ موضوع‌هایی که قدرت‌های سلطه‌گر در نظام سلطه‌ جهانی برای حفظ این رابطه‌ سلطه‌گر و سلطه‌پذیر روی آن تکیه می‌کنند، سه موضوع است: سلطه‌ی فرهنگی، سلطه‌ی اقتصادی و سلطه‌ی علمی. لازمه‌اش هم این است که نگذارند آن‌طرف سلطه‌پذیر یا آن کسی که سلطه بر او تحمیل شده، در این سه زمینه به استقلال و به خودباوری و به پیشرفت برسد؛ نه در زمینه‌ مسائل فرهنگی شامل ایمان و اعتقاد، و فرهنگی به معنای خاص ارزش‌ها و هدف‌ها و جهت‌گیری‌ها؛ نه در زمینه‌ اقتصادی، و نه در زمینه‌ علمی.»
به نظر نمی‌رسد کسی در این زمینه شک و شبهه ای داشته باشد که آنان به هیچ عنوان حاضر نیستند پیشرفت ما را ببینند، چه اینکه خداوند متعال می‌فرماید «إِنْ تَمْسَسْکمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْکمْ سَیئَةٌ یفْرَحُوا بِها؛ اگر خیری به شما رسد اندوهگین شوند و اگر به مصیبتی گرفتار آیید شادمان گردند.» حال سؤال اساسی اینجاست، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به اسم پیشرفت، به بروز بودن، ارتباط با دنیا و ... در اختیار ما قرار داده شده است. چرا در این زمینه کشورمان نه تنها تحریم نمی‌شود، بلکه موانع پیش روی مان نیز به یمن مساعدت آنان برداشته می‌شود؟ در اوج تحریم‌های غرب علیه ایران بود که ناگهان فناوری نسل سوم و چهارم تلفن همراه توسط شرکت «هوآوی» چین، بدون کوچک‌ترین مزاحمتی از جانب آمریکا، در اختیار کشورمان قرار گرفت. براستی چرا «آمریکا» چین را در این زمینه سرزنش نکرد و شرکت «هوآوی» را در لیست شرکت‌هایی که در اعمال تحریم غرب علیه ایران همکاری نکرده‌اند (لیست سیاه) قرار نداد؟
این سؤال و سوالاتی از این دست موجب می‌شود که انسان قدری با خود بیندیشد و از حافظه تاریخی، برای بررسی چرایی این عمل غیر متعارف غرب یاری بخواهد. مسلمانان خاطرات ناگواری از ارائه خدمات رایگان در خاطره خود دارند. بهتر است دو نمونه از این موارد را مورد بررسی قرار دهیم. اندلس بیش از 700 سال در اختیار مسلمانان قرار داشت. این سرزمین هرگز نمی‌تواند دوران با شکوه تمدن اسلامی را از یاد ببرد. اما دشمنان اسلام برای بازپس گیری آن آرام و قرار نداشتند. راهبرد آنان برای بازپس گیری، ترویج فساد و فحشا بود اما به روش ارائه خدمات رایگان به مسلمانان. خدمات رایگان آنان عبارت بودند از «شراب» و «فساد جنسی».
استاد مطهری در بازکاوی طرح اجراشده در اندلس می‌گوید: «در تاریخ اندلس اسلامی می‌خوانیم نقشه‌ای که مسیحیان برای تصرف اندلس و بیرون کشیدن آن از دست مسلمین کشیدند این بود که به‌صورت دوستی و خدمت، وسایل عیاشی برای آن‌ها فراهم کردند. باغ‌ها و بوستان‌ها وقف ساختن شراب و نوشانیدن به مسلمین شد. دختران زیبا و طناز در خیابان‌ها به دلربایی و عاشق سازی پرداختند، سرگرمی‌های شهوانی از هر جهت فراهم شد و روح ایمان و جوانمردی مرد. پس‌ از این جریان بود که توانستند مسلمانان را بی‌درنگ از دم تیغ بگذرانند.»
نمونه دوم نیز در جنگ تحمیلی اتفاق افتاد. در حالی غرب نمی‌خواست مردم کشورمان لحظه ای بیشتر زنده بمانند و در قتل و کشتار آنان از هیچ عملی مضایقه نمی‌کرد، در موضوعی خاص رویکردی دوگانه داشت. آنان در مورد کنترل جمعیت مساعدت‌های فراوانی به کشورمان می‌کردند! مرحوم علامه سید محمد حسین تهرانی به خوبی در کتاب خود به این نکته اشاره می‌کند در دوران جنگ تحمیلی که استکبار، حتی از واردات نخ بخیه برای مجروحان جلوگیری می‌کرد، یونسکو آمپول‌های عقیم شدن مردان را که نرخ آن روز آن‌ها 20 هزار تومان بود، رایگان در اختیار دولت ایران قرار می‌داد.


علت چیست؟
دلایل بسیار فراوانی در زمینه ترویج اینترنت آمریکایی و شبکه‌های اجتماعی صهیونیستی در کشورمان وجود دارد. از بین این موارد به دو مورد اشاره می‌شود.
الف) دسترسی‌های گسترده اطلاعاتی
شاید باورش کمی مشکل باشد که شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه، نه تنها می‌توانند تمام اطلاعات تلفن همراه را سرقت کنند و آن را در اختیار بنگاه‌های جاسوسی، سیاسی، اقتصادی و ... قرار دهند، بلکه می‌توانند اطلاعات اطراف تلفن همرا را ثبت و ضبط نمایند!
به این تصاویر دقت کنید. شما با رفتن به قسمت تنظیمات گوشی و بعد انتخاب گزینه مدیر برنامه می توانید، لیست برنامه‌هایی که روی تلفن همراه نصب شده‌اند را ببینید. حال اگر یکی از برنامه‌های ارتباطی را انتخاب کرده و به قسمت تنظیمات برنامه وارد می‌شوید، در قسمت پایین تنظیمات برنامه، لیست دسترسی‌های برنامه ارتباطی به تلفن همراه شما قابل رویت است. اگر سیستم عامل اندروید تلفن همراه 4.2 به بالا باشد، آنگاه می‌توانید با کلیک بر روی هر کدام از دسترسی‌ها، توضیحات برنامه را بخوانید. بله، برنامه بدون اجازه شما از شما عکس و فیلم می‌گیرد، صدای اطراف را بدون اجازه ضبط می‌کند، بدون اجازه در برنامه ارتباطی پیام می‌فرستد، می‌تواند پیام‌ها را قبل از دیده شدن توسط شما حذف کند، محل تردد شما را ملاحظه نموده و آن را در اختیار شرکت مطبوع خود قرار دهد، لیست مخاطبین شما را رصد کرده و سرقت نماید و ... . تعداد این دسترسی‌ها در شبکه‌های اجتماعی حدود 43 و در سیستم عامل اندروید بیش از 80 مورد می‌باشد. البته لازم به ذکر است که شرکت اپل و مایکروسافت نیز از جمله همکاران آژانس امنیت ملی آمریکا در سرقت گسترده اطلاعات کاربران بوده‌اند.
امروزه ارزش و اهمیت اطلاعات بر کسی پوشیده نیست.استعمارگران نوین با سوء استفاده از اطلاعات خصوصی مسئولین و نخبگان، آنان را تبدیل به بردگان خود می‌کنند. اطلاعات سایر مردم نیز برای کشف فرهنگ عمومی، نقاط ضعف و قوت، میل و گرایش در موضوعات گوناگون، افکار سجی و ... به کار می‌رود. بر مبنای همین اطلاعات بود که از ابتدای سال 1392، ناگهان در ماهواره‌ها به جای پخش سریال‌های کره ای، سریال‌های ترکیه ای به زبان فارسی دوبله و پخش شد. زیرا آنان متوجه نزدیکی فرهنگ ایران و ترکیه شدند و با استفاده از حس همذات پنداری، مقاصد شوم خود را در سریال‌های ترکیه ای دنبال کردند.


ب) تغییر میل و ذائقه مخاطبان
دلیل دوم، در اختیار داشتن شبکه عظیم کاربران و تلاش برای تغییر ذائقه آنان به سبک زندگی غربی است.
در یک تحقیق و با استفاده از منابع بین المللی آماری مشخص شد که عملکرد کاربران ایرانی فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، یوتیوب و لینکداین با کاربران آمریکا و کاربران تمام دنیا تقریباً یکسان است. این تحقیق نشان می‌دهد که صد صفحه برتر در این شبکه‌ها در ایران، آمریکا و مجموع جهانی عبارت‌اند از:
• خوانندگان و بازیگران
• برندهای تجاری
• شخصیت‌های فیلم، سریال و انیمیشن
• فوتبالیست‌ها و باشگاه‌های فوتبال
• سرگرمی‌های پوچ و بی فایده
در بررسی چرایی وقوع دهکده جهانی مد نظر آمریکا در شبکه‌های اجتماعی با چند نکته کلیدی مواجه می‌شویم:
1. جهان بینی شبکه‌های اجتماعی
درباره عناصر هویت در یک شبکه اجتماعی، این طراحان شبکه و در واقع مبانی فکری طرح آن شبکه اجتماعی هستند که تعیین می‌کنند که کدام‌یک از بی‌نهایت ابعاد وجودی و ویژگی‌های کاربران می‌تواند و باید شاکله اصلی هویت کاربران را بسازد. اینکه چرا ملیت، نژاد، مذهب، رنگ پوست، طبقه اقتصادی، مدرک تحصیلی و... نباید نقشی در اضلاع این هویت ساختگی داشته باشد و در عوض عناصری چون زبان، دانشگاه محل تحصیل و فیلم‌ها و موسیقی‌های موردعلاقه نقش اصلی در ساختار اصلی هویت مجازی دارند همگی به فلسفه اجتماعی خاص فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی برمی‌گردد که همگی درون چارچوب بسیار بسته‌ای از فلسفه پست‌مدرن انتهای قرن بیستم تنفس می‌کنند.
عنصر بسیار مهم دیگر در تبیین هویت مجازی شهروندان هزاره سومی در فیسبوک (و سایر شبکه‌های اجتماعی) نوع معرفی و ارتباطات افراد با یکدیگر است که بر محور «پیام‌های بریده»، «شکلک»، «عکس» و «فیلم کوتاه» قرارگرفته است. قالب اصلی ارتباطات بر محور قرار دادن عکس موردعلاقه و اشاره‌ای کوتاه به حس بارگذار و بازخوردهای کوتاه شبکه ارتباطی فرد حول این پیام کوتاه قرار دارد که کل آن را می‌توان به‌صورت چرخه اشتراک ـ پسند (Like – share) صورت‌بندی کرد. تأمل در این چرخه و هویت ویژه‌ای که هرکس از خود در جریان آن می‌سازد، ابعادی از ویژگی‌های «هویت مجازی عصر جدید» را روشن خواهد کرد.
گرچه شاید عده‌ای از کاربران فیسبوک، از این شبکه به ‌عنوان ابزاری برای اطلاع‌رسانی و پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده کرده و می‌کنند اما عده بیشتری آن‌طور که ادب فیس‌بوکی اقتضا می‌کند در این شبکه رفتار خواهند کرد و این به معنای جانشینی کامل هویت فیس‌بوکی به جای ابعاد هویتی سنتی در نسل‌های جدید است.


2. ذائقه سازی بر اساس مدیریت پیشنهاد و دعوت
شبکه‌های اجتماعی با استفاده از روش مدیریت پیشنهاد و دعوت، در مدت زمان استفاده کاربر از این شبکه، تلاش می‌کنند میل و ذائقه او را مطابق با اهداف خود تغییر دهند. در برنامه‌های ارتباطی تلفن همراه نیز با توزیع گسترده پیام در موضوعات گوناگون مانند قضایای اسیدپاشی اصفهان، فوت مرحوم مرتضی پاشایی، پارافین موجود در پوست سیب قرمز و ... کاربران را بر اساس اراده خود مدیریت می‌کنند. گاهی موضوعاتی پیش پا افتاده مانند فوت فردی در آسانسور به دلایل فنی و غیر فنی ذهنیت را از موضوعات مهم بین المللی منحرف می‌نماید.


3. حذف خوب‌های مؤثر
بسیارند افراد دلسوزی که در شبکه‌های مختلف اجتماعی جهت نشر ارزشهای اسلامی و انقلابی تلاش می‌کنند. این فعالیت هرگز به مذاق صاحبان شبکه ها خوش نمی‌آید. از این رو کاربران را به سه دسته تقسیم می‌کنند.
• خوبان مؤثر
• خوبان
• سایرین
باغبان شبکه‌های اجتماعی، به جای حذف علف های هرز این شبکه، گلهای خوش عطر آن را درو می‌کند ، یعنی از بین سه گروه فوق، گروه اول را حذف می‌کنند. به همین علت در صد صفحه برتر این شبکه ها، هیچ نشانی از خوبان مؤثر مشاهده نمی‌شود.


توهم تاثیرگذاری قابل توجه در شبکه‌های اجتماعی
با توجه به مطالب بیان شده، تاثیرگذاری (به معنای تغییر جو حاکم بر شبکه‌های اجتماعی) توهمی بیش نیست. زیرا همانگونه که شما هر کسی را به خانه‌تان راه نمی‌دهید، مالکان این شبکه نیز هر تفکر و گرایشی خصوصاً تفکر ناب انقلابی را برنمی تابند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی