وبلاگ شخصی احسان فردآقایی

وبلاگ شخصی احسان فردآقایی

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

بشر خسته از ظلم ها و سختی ها و دنیاگرایی های افراطی قرن 20 ، و در راس همه، دو جنگ جهانی خانمان برانداز، داشت به سمت معنویت و نقش آن در زندگی خودش پی می برد؛ ضمن اینکه بدون شک دین اسلام در این میان در صدر گرایش مردم جهان بود، که غرب، برای هدایت این موج معنویت گرایی و حس درونی و البته فطری بشربه سمت مساله مهم پرستش و مشتقات آن، به سمت مقاصد و اهداف خودش، الگوهای جدیدی از تجربه های معنوی و مذاهب و نحله های عرفانی و نوپدید را رونمایی کرد!!

عرفان حلقه یا کیهانی یکی از آنها است، که در ادامه مقداری با آن آشنا می شویم:


عرفان حلقه یا همان عرفان کیهانی از اوایل دهه ۸۰ توسط محمدعلی طاهری رهبر این فرقه تاسیس و از نیمهٔ دوم این دهه به صورتی جدی در کشور با برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی فعالیت خود ادامه داد. محمد علی طاهری کتاب‌هایی درباره این جریان معنویت‌گرا به رشته تحریر درآورده است که مرجع طرف‌داران این جریان محسوب می‌شود. کتاب‌های «انسان از منظر دیگر»، «بینش انسان»، «عرفان کیهانی»، «انسان و معرفت»، «موجودات غیر ارگانیک» و کتاب «چند مقاله» از این دست می‌باشند.
سرکرده ۵۴ ساله این فرقه مدعی است که آن چه می گوید را در دوران جوانی و از طریق کائنات و جهان هستی دریافت کرده و در این باره از هیچ فردی نکته ای نیاموخته و کتابی نیز در این باره نخوانده است. وی می کوشد این گونه القاء کند که آن چه تاکنون مطرح کرده از طریق وحی و الهاماتی از مرکز هوشمند جهان کسب کرده است. وی در گفتار و نوشتار خود این هوشمندی را گاهی روح القدس، گاهی یدالله و گاهی روح آلامین و پاره ای از مواقع خدا معرفی می کند. براساس اخبار و اسناد به دست آمده سرکرده فرقه انحرافی «عرفان کیهانی » در مباحث کمیته عرفان علاوه بر این که شیطان را تطهیر می کند، می کوشید شبهاتی را نسبت به تلاش های انبیا در اذهان ایجاد کند.
اصلی‌ترین ادعا در عرفان حلقه، شعار درمانگری با استفاده از شبکه شعور کیهانی است. عرفان حلقه از یک طرف ندای عرفان سر می‌دهد و از سوی دیگر، ادعای برون‌ریزی و تشعشع دفاعی دارد. اما باید دید آن چه که به نام دفع نیروهای غیر ارگانیک در جلسات و نشست‌های درمانی حلقه اتفاق می‌افتد، چیست؟ آیا آنچه که تحت نام فرادرمانی و برون‌ریزی در این جلسات صورت می‌پذیرد، درون‌ریزی است یا برون‌ریزی؟ واقیعت این است که آنچه در عمل دیده شده و نیز بنا بر حکایت افرادی که در عرفان حلقه تحت درمان قرار گرفته‌اند، عمل برون‌ریزی قصه دیگری دارد و لازم است که ماهیت اتصالات در عرفان حلقه به گونه‌ای دیگر تحلیل شود.
هر چند در کوتاه مدت در سایه تلقین و ایجاد ذهنیت و تصرف در هیجانات فرد، نوعی تسکین در درون فرد احساس می‌شود، اما بعد از گذشت مدتی، موجوداتی به زندگی این افراد وارد می‌شوند که منجر به اختلال روانی و درونی و از هم پاشیدگی سلامت روانی ایشان می‌گردد. البته بستری که باعث می‌شود این نیروها بتوانند به راحتی بر دیگران تأثیر گذارند همان است که در عرفان حلقه از آن تحت عنوان «شاهد محض» یاد می‌شود. به عبارت دیگر این نیروها که در سایه «عمل شاهد» و «تسلیم و ناظر بودن» در درمان شونده‌ها، قدرت ورود پیدا می‌کنند، همان تسلط جنیان و شیاطین بر روان افراد است. یعنی چیزی که به نام برون‌ریزی نیروهای موذی انجام می‌شود؛ در حقیقت وارد کردن جن و نیروهای شیطانی به زندگی افراد است. روشن است که ارتباط با اجنه و ارواح هر چند که واقعیت دارد اما حقیقت ندارد، به این معنا که با واسطه این قدرت‌ها نمی‌توان به هیچ تعالی و کمالی دست یافت و این فرایند صرفاً یک تغییر است، نه تکامل و رشد روحی.
اما آن‌چه در عرفان حلقه شنیدنی‌تر است، تجربه افراد است که اتصالات را تجربه کرده‌اند. تعدادی از این افراد به صراحت می‌گویند بعد از اتصالات، گرایش آن‌ها به ذکر، دعا، تلاوت قرآن و نماز و تعبد خداوند از بین می‌رود، تا جایی که تصور می‌کنند موجوداتی کنار آن‌ها ایستاده‌اند و مانع انجام مناسک دینی می‌شوند. نتیجه اینکه، این‌گونه درمان‌گراها اگر گاهی در ظاهر خود را مثبت نشان دهد و انسان را اندکی به مرز درمان نزدیک کند، به تعطیلی قوای معنوی و الهی انسان می‌انجامد؛ چنان‌که حالت خشوع و خضوع کم‌رنگ می‌شود و بسیاری از گرایش‌های منفی در ساحت روح انسان فعال می‌گردد. (برای اطلاع بیشتر: عرفان‌های کاذب راه‌های نفوذ و راه‌کارهای مقابله، ص ۵۳)
یکی از اعضای جریان حلقه می گوید : «وقتی در جلسات آنها تشعشع گرفتیم، جن به زندگی ما آمده است، ما عیناً حضور نیروهای مرموزی را در زندگی درک می کنیم. به طور مثال در خانه‌مان نشسته‌ایم ناگهان پرده و لوستر تکان می‌خورد و یا اجسام خود به خود جا‌بجا می‌شوند و یا صداهای عجیب و غریب و ناله می‌شنویم.»
طاهری (رئیس فرقه حلقه) در جلسه ای که با مسترهای عرفان حلقه داشت، وقتی بعضی از مسترها از او می پرسند «بعضی از کسانی که تشعشع داده شده اند می گویند ما جن می بنیم با این مشکل چکار کنیم؟» طاهری می‌گوید «این‌گونه مسائل را به کسی نگویید و به مردم نگویید که در خانه‌تان «جن» وجود دارد، رئیس فرقه نمی‌گوید «جن» نیست ولی می‌گوید که مسائل مربوط به وجود «جن» را با کسی مطرح نکنید. گفته های وی در این باب توسط خودشان در اینترنت قرار گرفته است.
افرادی که در حلقه اتصال گرفته اند همیشه دو موضوع را بیان می‌کنند، یکی این که زندگی‌شان آلوده شده به موجودات عجیب و غریب. دوم این که حال عبادت و خلوت با خدا و بندگی خدا از آن ها گرفته می شود و گرایش های معنوی آن ها از دست رفته است.
از دیدگاه موسس این فرقه ، عبادت کنونی مردم عبادتی اصیل نیست و( به خیال خودشان) همه پس از آموزه های او با نماز واقعی آشنا خواهند شد به همین دلیل بسیاری از نمازخوان هایی که به این فرقه می پیوندند در همان ابتدای جلسات بی نماز می شوند. و در عوض به دنبال اتصال با شبکه شعوری عالم هستند. عرفان حلقه در ظاهر منکر جن‌گیری، اجنه، شیطان‌پرستی هستند. منظور ما قوای باطلی است که از شیاطین اکتساب می‌شود
زیرا خاصیت قوای شیطانی همین است که اگر کسی با آن ها ارتباط بگیرد نمی تواند هم‌زمان بنده خدا هم باشد و در خدمت بندگی خدا قرار گیرد. ذات این قوا این گونه اند که استعداهای معنوی انسان را از بین می برند و برای همین آن فرد قادر به انجام کاری نیست چون قوای معنوی به حاشیه می رود. گرایش شما به عبادت دیگر وجود ندارد و اگر هم باشد کم‌رنگ است افرادی که آلوده به این فضا شوند به آسانی نمی‌توانند از آن رهایی یابند.
یکی از اصول عرفان کیهانی یا حلقه جواز عدم اعتقاد به هیچ دین و مکتبی است، یعنی فرد صرف نظر از هرگونه اعتقاد حتی عدم اعتقاد و ایمان به خدای واحد می تواند از شبکه شعور الهی استفاده کند. این اصل که بارها در کتاب انسان از منظری دیگر رئیس فرقه عرفان کیهانی آورده شده است برای جذب جوانان و افراد دین گریز است؛ به عبارت روشنتر این راه میانبری است که فرد حتی بدون انجام واجبات به وصال خدای می رساند و او را از لطف خدا سرشار می کند امّا این خدای عرفان کیهانی نه آن خدایی است که ما می پرستیم بلکه خدایی است که نه محرم نا محرم دارد، نه ایمان به امام و پیامبر و نه دین و مذهب.
در واقع میانبر آقای محمدعلی طاهری میانبری است بسوی پرتگاه مرگ، مرگ معنوی که به مخاطبش یقین می رساند که وجوب واجبات برای هزاره حاضر قدیمی و کهنه است. پس مخاطبش را ناگزیر می سازد تا با درک این مطلب برای خود واجبات دیگری را مانند نشستن چندین ساعته به صورت ریلکسیشن، قرار گرفتن در هرم جمع مرید و.. را برای خود واجب کند.
مهمترین اشکالات و انحرافات این فرقه مبارزه آرام و اصطلاحا زیر پوستی با دین و اعتقادات مردم است.غیر وحیانی دانستن قرآن، اهانت به رسول گرامی اسلام صل الله علیه و آله با عنوان تناقض گویی، غیر معصوم خواندن ائمه اطهار صلوات الله علیهم، شرک دانستن زیارت قبور ائمه اطهار، تمسخر رجعت و مهدویت، تمجید از شیطان رجیم و موحد خواندن این ملعون رجیم، ادعای خروج جن از درون مردم، ترویج زیرکانه تناسخ، نفی برخی از مسلمات مانند ادعای وجود نداشتن حضرت عزرائیل ،لمس و تماس غیر شرعی با بدن زنان نامحرم به بهانه درمان عرفانی و ده ها انحراف دیگر.
طاهری به صورت عمد اول قرآن را زیر سؤال می‌برد اعتقاد دارد قرآن ناقص است و نوشته پیامبر است بعد با اعضاء شبکه که هرمی است طرح می‌کنند که باید ناقص بودن قرآن را در جامعه بنشانیم تا بتوانیم حرف‌های خود را اثبات کنیم. مرحله بعدی زیر سؤال بردن ائمه است، چون ستون تشیّع است؛ لذا سعی می‌کند آن را بکوبد در سخنانش زیارت ائمه را شرک می‌داند. زیارت قبور را کثرت‌گرایی می‌داند. مهدویت را می‌کوبد. امام زمان(عج) را مسخره می‌کند و می‌گوید منجی عقل است. بعد جایگزین برای عقل می‌گذارد که جایگزین خودش است. تنها جاذبه عرفان حلقه به دروغ، مسئله شفاء است. البته مسئله خارج کردن جن از کالبد بدن که متأسفانه در سراسر کشور نیز رایج شده، از دیگر جاذبه های این فرقه است.

منبع: یکی از سایت های پرسش و پاسخ معتبر.(اسم منبع نزد وبلاگ موجود است)

  • احسان فردآقایی